tisdag 3 september 2013

Blåbärspaj

Två av mina kusiner var hos oss här i veckan för att hälsa på Hubbe (och lite hälsa på mig också förstås). För att göra dem glada så passade jag på att baka en liten blåbärspaj.

Receptet har jag själv kommit fram till genom att blanda vanlig blåbärspaj med min smulpaj och lite justera mängder. Detta är den klart godaste blåbärspajen i mitt tycke :) Att blanda i lite hallon eller andra bär funkar också bra. 

Botten:
150g rumsvarmt smör
3dl vetemjöl
½tsk bakpulver (kan uteslutas)
½dl socker
-->blanda alla ingredienser och tryck ut i en pajform, gärna en med löstagbar kant, lägg då bakplåtspapper i formen innan.

Förgrädda bottnen i  ugnen ca 8 minuter på 200C

Påsmul:
75g smält smör
1dl havregryn
1 dl socker
1 dl vetemjöl

Blanda ca. 1½ påse frysbär eller 4dl färska bär med någon matsked socker och en matsked maizena. Lägg i det förgräddade pajskalet. Klicka över påsmulet.

Grädda i 200C i cirka 35 minuter.
Ät med vaniljsås eller glass. Mums!
Jag bakade pajen i en liten form med avtagbar kant. Det går utmärkt genom att bara ta hälften av mängderna som står i receptet. Liten och söt blev den, och så "behöver" man inte äta så mycket innan kakan är slut, hälsohösten ni vet....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar