måndag 4 februari 2013

Gravidlistan, uppdatering

Jag tycker att det återigen är dags för en uppdatering med gravidlistan. Troligtvis sista gången jag fyller i denna.... Jag kan nog konstatera att jag fortsättningsvis mår väldigt bra! Även om det börjar bli lite obevkämt nu som då.

Halsbränna: Ibland. Som tur rätt sällan och lindriga besvär. Behöver inte piller eller så. Det blir dock värre av stark mat har jag märkt.
Ryggbesvär: Nej, inte heller svansskotan eller skinkan har krånglat nu på sistone.
BäckenbesvärNej!
Ligamentsmärtor: Nej.
Foglossning: Nej .
Muskel- och vadkramper: Nej. 
Åderbråck: Som tur inte.
Hemorrojder: Nej.
Nästäppa: Lite om morgnarna. 
Urinvägsinfektion: Nej.
Känsligt tandkött: Ja! Jag har börjat använda tandtråd mer frekvent och nästan varje gång så börjar mitt tandkött blöda...
Bättre hy och hår: Både hår och hy mår strålande. Speciellt mitt hår är helt fantastiskt.
Illamående: Ja, jag har mått lite illa om förmiddagarna på sistone.
Ömma bröst: Nej.
Viktökning: ca. 12kg
Trötthet: Jo. Vissa dagar har jag varit helt galet trött. Misstänker att det är låga järnvärden som spökar.
Upp och ner i humöret: Nej. Jag är fortfarande mig själv. Glad och trevlig för det mesta.
Strimmor på magen: Nej. Fortfarande smörjer jag så gott som varje dag. 
Putande navel: Inte putande. Men konstig. Skinnet vid naveln har blivit helt löst och den ser "ledsen" ut. Den både ser och känns så konstig...
Svullnader: Mina fingrar börjar nog vara lite svullna nu... Och karpaltunnlarna har så gott som helt igengrodda. Mina händer domnar stup i kvarten och den högra handen har varit konstant domnad i en vecka nu....
Yrsel: Nej.
Förhöjd kroppstemperatur: Inte vad jag vet. 
Blodbrist/järnbrist: Jo, mitt hemoglobin var lite lågt senast det mättes. Jag har dock slarvat lite med järntabletterna eftersom min mage inte tycker om dem (fast de borde vara milda och biefffektfria). Men eftersom jag kan bli galet trött emellanåt så misstänker jag att hemoglobinet fortsatt är lågt.
Sammandragningar: Jo, speciellt om jag går för fort eller gör snabba plötsliga rörelser.
Sömnproblem: Nej. Jag sover fortfarande som en stock och har inga problem att somna. Drömmarna har varit livligare på sistone och jag vaknar flera gånger per natt men somnar snabbt om igen. Ibland kan jag ha lite svårt att hitta en skön sovställning. Magen liksom känns om jag ligger obekvämt. Men genom att puffa in täcket under magen som stöd så känns det riktigt bekvämt igen.
Konstigt matbehov: Nej. Jag kan inte heller äta så mycket som tidigare. Bebin tar så mycket plats i magen att jag börjar må illa direkt om jag äter för mycket. 
Dagens mage och osminkad blivande mor. Idag är jag i v. 36+3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar