onsdag 21 augusti 2013

Bröstfunderingar

Hubbe sover bättre och bättre om nätterna. I förrgår sov han återigen hel natt, från 22.30-6.30. Det är ju bra, men inte för mig. Min bröst är ju vana att ammas om natten, så de har inte riktigt anpassat sig till att vara oammade så här länge. I natt till exempel måste jag ta upp Hubbe och amma lite före kl. 6, annars skulle jag ha exploderat. Jag vet att de vänjer sig så småningom och slutar producera så mycket på nätterna. Pumpa på natten vill jag inte heller göra för det gör ju bara så produktionen hålls igång. Som tur brukar Hubbe äta duktigt både på kvällen och morgonen så hittills har jag inte känt av någon begynnande bröstinfektion. Igår kväll ville han dock bara äta ena vilket gjorde att jag då måste amma tidigt i morse... Troligen var han väl så mätt av gröten han åt innan läggdags. Oj oj, tänk att man kan få problem med en bebis som sover för bra! 

Det jag inte heller förstår är folk som jublar att de kan sova på magen direkt efter de fött. Mina bröst tillåter fortfarande inte mig att sova på magen annat än en kort stund direkt efter att jag ammat, annars börjar de kännas ömma. Så jag sover fortfarande mest på sidan eller rygg. Få se om jag ens kommer kunna sova på mage efter att jag slutat amma eller om jag glömt hur man gör?!
Vi sover nästan hela nätter och det gör mig glaaad!

5 kommentarer:

  1. Åh, jag kommer ihåg dendär tiden. Å nu 3 år efter andra barnet, så kan det spänna till i boobsen emellanåt (har hört att denna "spök-känsla" är vanligt efter att man nångång i sitt liv ammat) och då kommer jag ihåg.

    Å ja, det var uunderbart att få ligga på mage igen efter födseln, men jag kunde inte göra det utan en handduk under mig, då brösten börja läcka då de klämdes mot madrassen :)

    Hehhe, vitsi man är fräsch som mamma åt bebis :) Biologin är nog så tassig!

    H. jag som kommenterar här första gången, började läsa din blogg för en tid sedan, jättekivat skriver du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt att höra om spook-boobs! Jag har förstått att även om man slutat amma för länge sen så får man ut mjök också om man vill... Det är nog SÅ konstigt hur naturen fungerar. Mina läcker nog inte om jag ligger på mage, det känns bara obekvämt. Och TACK för komplimangen , roligt att du läser :)

      Radera
  2. Jag har oxå sådana där spökfiilisar emellanåt i brösten, det liksom spänner till så som det gjorde när mjölken kom när man ammade. Jag slutade amma för c. en månad sedan o sover nog glatt på magen igen. Så det kommer nog tillbaka :)
    O härligt med hela nätter, det är bara att njuta!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att det går bra att sova på magen sen då man slutat amma :) Och visst njuter jag av oavbruten sömn, det är riktigt lyxigt!

      Radera
  3. Jag håller på att sluta amma helt och hållet nu, och har nog blivit tvungen att pumpa lite, bara för att "lätta på trycket". Fick rådet att pumpa ut bara lite, mindre än vad hon skulle få i sig vid ett mattillfälle. Då minskar produktionen iallafall, utan att man får nån mjölkstockning! Inte vet jag, men det verkar fungera. :)

    SvaraRadera