måndag 12 augusti 2013

Lunchinspis

För en tid sedan efterlyste jag själv lunchinspiration här i bloggen. Sedan dess har jag försökt komma ihåg att ta bilder på mina luncher. Eller i alla fall de luncher som varit särskilt lyckade och inspirerande. Som inspis för er, och för mig själv också för den delen. För mig är det viktigast att lunchen går snabbt att laga, är mättande och god. Rester är ju det bästa, men även att pimpa upp gårdagens middag med enkla medel är bra! Detta är vad jag helst äter till lunch. Hoppas åtminstone någon får några tips :)
Sallader varvat med middagsrester, gröt och thaibox.

De bästa lunchsalladsinnehållet enligt mig:
  • kikärter (bra basråvara att ha hemma i skåpet) 
  • varmrökt lax 
  • sparris (tyvärr börjar säsongen snart ta slut...)
  • bulgur (Mums! quinoa är också gott)
  • tonfisk (så bra att alltid ha hemma)
  • ägg (har man alltid hemma, gör salladen matigare!)
  • avokado (det är dock svårt att hitta bra avokado i butiken, man vet aldrig om den är brun eller rå.....)
  • mozzarella
  • tigerräkor (bra att ha i frysen)
Vad brukar ni ha i er sallad?!
Mums mums!

8 kommentarer:

  1. Tack för den inspisen! Jag gillar också sallader, och matiga smörgåsar till lunch. En favorit är rostat rågbröd med färskt tomat och tjocka avocadoskivor, som sen pudras med lite Aromat eller herbamare-salt. Nam! Men hördu, jag reagerade på tigerräkorna – de är ju nåt av det mest oekologiska och oetiska man kan äta. By tut dem till miljömärkta vanliga räkor eller kanske crab sticks, det är aningen hållbarare alternativ!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bröd med avokado hör också till mina favoriter faktiskt, men jag brukar äta det till frukost. Och angående tigerräkorna så är det ju så goda! Tyvärr är jag annars också pinsamt omedveten och ointresserad då det kommer till ekologi och etik när det gäller mat. Dumt men sant....

      Radera
  2. Bästa salladen enligt mig innehåller avokado, mozzarella, räkor och jordärtskocka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar också alla de ingredienserna!

      Radera
  3. En tips är att kolla på olika restaurangers och caféers lunchlistor och få tips därifrån;) Man kan ju alltid göra lite förenklade versioner såklart. Och en blender rekommenderar jag, man kan göra härliga drycker och soppor, som sedan avnjuts till t.ex. färskt bröd med grynost, avocado, tofu osv.

    ps. Vad gäller tigerräkorna måste jag säga att jag lyfter på hatten för dej att du i alla fall öppet medger om att du inte vet eller värst mycket bryr dej. Många i dagens läge drar en sån show med att vara ekologiska, världsräddare etc. Det är inte liksom mer intresset för själva saken som gäller, utan profileringen av sej själv.. Om du förstår vad jag menar (och jag menar inte att anonym som kommenterat är en spelare, utan bara i största allmänhet:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Tyvärr brukar kanske restauranger ha lite krångligare rätter än vad jag orkar fixa till lunch till mej själv, men det är ju annars också ett super tips då man behöver inspis för matlagning!

      Och jag förstår vad du menar med profileringen. Jag hoppas dock hellre på en ärlig profilering av mig själv än som en än wannabe rädda världen vegan...

      Radera
  4. Tack, behöver faktiskt alla tips både på lunch och vardagsmat för att hitta rutinerna igen!

    SvaraRadera
  5. OMNOM Hanna :) Jag blev hungrig, nästa gång ringer jag till dig och ber om hjälp då jag vill göra en guta sallad :) -Emmy

    SvaraRadera