fredag 23 augusti 2013

Pulled Pork

Idag har jag äntligen kommit mej för att laga pulled pork, det vill säga långkok av gris i ugnen. Jag använde mig av en bit kassler och resultatet blev ännu bättre än jag hade hoppats på. Så gott! Receptet modifierade jag själv ihop efter att ha googlat och jämfört flera olika recept jag hittat. Det här är ungefär hur jag gjorde:

Kryddpasta för marinaden:
5 pressade vitlöksklyftor
1tsk spiskummin
1 tsk cajenpeppar
1 tsk chilipulver
färskmald svartpeppar
1 tsk salt
3 tsk paprikapulver med mild chipotlesmak
ett par droppar tabasco med chipotle smak
3 msk ketchup
1 msk farinsocker
2 msk barbequeolja

En bit kassler eller annan grisbit, ca. 1 kg

 Blanda ihop allt ovan och gnid in köttet i kryddpastan, sätt i en ugnsfast form med höga kanter. Låt stå i kylen över natten eller ett par timmar.

Ta fram köttbiten i rumstemperatur. Sätt på ugnen på 125 grader. Klyfta 2 gula lökar och 4 vitlöksklyftor som du stoppar in på sidorna av köttet. Blanda 1½ dl barbequesås hickory med ca ½ dl vatten. Häll på och runt köttet. Sätt in i ugnen och låt gräddas sakta och länge. Minst 6 timmar. Min bit var i ugnen dryga sju timmar och skulle nog ha kunna få vara ännu lite till. Köttet är klart då du kan ta och dra det isär med två gafflar så det liksom trådar sig. När du tar ut köttet lönar det sig att sätta biten på ett annat fat och dra det i bitar på det, eftersom det är alldeles för mycket sås och spad i ugnsformen. Lite av spadet och speciellt lökarna hälles dock över det finfördelade köttet.

Ät med t.ex. pitabröd, majs, guacamole, majonnäs och sallad. Sjukt gott! Så lätt att göra också, det enda som behövs är mycket tid... 

Denna kasslerbit var det jag förvandlade till mumsigt mört långkokat "Pulled Pork"
Lite av kryddorna som användes, la chinata paprikapulvret är just bra! Likaså chipotle Tabascon!
Färdig pulled pork, köttet är så mört att det går att dra isär i bitar med två gafflar.
Vi åt vår pulled pork i pita bröd med majs och avokado.

15 kommentarer:

  1. Vi gör pulled pork nästan varje vecka, så sjukt gott och billigt. Cittare i Gräsviken har väldigt ofta grisnacke på rea för 5,95 och enligt mig så är inte prisskillnaden till kassler värt det, trots att det bara rör sig om nån fjuttig euro. Om man har köttermometer så är 93 en lagom temperatur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska så säker på att detta kommer bli en återkommande rätt även hos oss :) Och tack för tipset om Grisnacke! Gräsvikens cittare är annars också vår favoritbutik att handla i, bra pris och urval!

      Radera
  2. Hej,
    pulled porked har jag också tänkt göra hurl länge som helst. Det är så gott. Varför är det svårt att bara göra det? :)
    Linnéa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde på något sätt att det var svårare att laga än det var. Och så tar det ju länge, så tid måste man ha! En idé är förstås att sätta in köttet på kvällen och ta ut det på morgonen och sen bara värma snabbt innan man äter :)

      Radera
  3. Jag har också tänkt att det är jätteinvecklat, och aldrig kommit mig för att testa, förutom på restaurang där det är så SABLARS gott! Nu ska det bli ändring på det, tack Hanna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar varför man tror att det är svårt, jag tänkte också det nämligen. Men det var jättelätt och sååå gott!

      Radera
  4. Inslaget om mammalådan visades på nyhetsmorgonen idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajo! Jag hade nästan glömt det. Tack för påminnelsen. Har inte vågat kolla än... Var jag pinsam?!

      Radera
  5. Shit vad gott det låter. Har ibland funderat hur man gör men varit alltför glömsk o lat för att kolla upp det där. O nu snubblar jag över ditt fina recept. Tusen tack, det här ska jag definitivt testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Det lönar sig absolut. Det enda som behöver köpas är köttet och så kanske barbeque-kryddorna om man inte har sånt hemma redan färdigt :)

      Radera
    2. Nu testade jag det! TUSEN TACK! Det var så grymt gott. Jag vill äta det varje dag!

      Radera
  6. Igår testade jag det! TUSEN TACK FÖR RECEPTET. Det var GRYMT GOTT! Vill äta det hela tiden :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att det lyckades! Jag lagade också på nytt förra veckan. Men nu måste jag nog ha nån veckas paus innan jag lagar en gång till :)

      Radera
  7. Hej Hanna, idag ska jag testa på detta recept! :) har sett att många nämner ugnsform med lock, hade du ett sånt och tycker du att det är nödvändigt, för det har jag nämligen inte... Men går säkert bra utan oxo, eller? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag har aldrig lagat med lock! Så det går alldeles utmärkt utan :) Faktiskt så har jag en pulled pork i ugnen som bäst!

      Radera